|
Den objektive tidstavle
(de subjektive betragtninger:
klik her)
Nedenstående
kronologi er justeret foreløbigt i februar 2012!
|
1949 |
To avisartikler fra efteråret 1949 fortæller om Erik Petersen og
Falck Larsens nyudviklede biltelefoner. Åbn
pdf-fil
i nyt vindue.
|
1951 |
Mindre end 20 abonnenter benytter
sig af Post- & Telegrafvæsnets første forsøg med et offentligt
biltelefonnet i København. Systemet er kompliceret i drift og
bliver aldrig nogen succes.
Stornos første offentlige biltelefon hedder CQM10 - internt
kaldet Bageovnen pga. sender/modtager-delens lighed med en
sådan, jf. databladet. Dens betjeningsboks installeret under
instrumentbrættet i en Ford kan ses lidt længere nede på denne
side.
|
December 1963 |
P&T forsøger sig med en
moderniseret udgave af offentlig bilradio
(altså -telefon) i Storkøbenhavn. Den bliver kaldt System A.
I de første mange år gives kun tilladelse til brug af fast
monterede anlæg i
biler. Transportable (mo)biltelefoner er strengt forbudt af
P&T.
Stornos daværende biltelefon er en version af Stornophone V
(Viking) med typen CQM19-25off8, hvilket vil sige at den
er udstyret med otte kanaler for det offentlige biltelefonnet.
Bilag: Klip fra
P&T-bog
|
April 1966 |
Århus og Midtjylland får opstillet
antenne til offentlig bilradio.
|
Efterår 1966 |
Knapt 400 abonnenter i alt i
Danmark.
Stornophone 600 introduceres, og CQM612 er med sine
tolv kanaler hurtigt populær som offentlig biltelefon.
|
Forår 1967 |
Odense og dermed Fyn får sin egen
antenne.
|
November 1967 |
Aalborg og Nordjylland kommer med.
|
Januar 1968 |
P&T lukker for tilgang af nye
abonnenter i København for at undgå overbelastning. Der er ofte
lange ventetider for at få tildelt en ledig samtalekanal.
|
August 1968 |
Rangstrup i Sønderjylland får sin
offentlige bilradioantenne.
|
November 1968 |
Holstebro og Vestjylland er nu
med. Og der er nu 1150 abonnenter i Danmark.
|
Januar 1969 |
Storno er nu verdens fjerdestørste
producent af radiotelefonanlæg i det hele taget (faste, mobile,
transportable, bærbare og maritime sender-modtagere).
|
Februar 1969 |
Et nyt supplerende, parallelt
System B sættes i gang i København. Det er dimensioneret til 600
nye abonnenter og består i begyndelsen af én opkalds- og fire
samtalekanaler.
|
Ca. 1970 |
Næstved og dermed Sydsjælland,
Lolland-Falster og Møn får egen antenne.
På et tidspunkt omkring 1970 +/- leveres Stornophone 600 i
en kanaludvidet udgave som CQM612offx18, dvs. med 18
kanaler for det offentlige biltefonnet.
|
Januar 1971 |
Nu 884 abonnenter i København plus
1312 i provinsen i System A og B tilsammen. At ta' telefonen med
i bilen (dvs. fast installeret i et køretøj) koster 4.000-6.000
kroner. Den årlige afgift til P&T udgør 300 kr. og minuttaksten
er 85 øre.
|
April 1972 |
Nu 19 kanaler i System A og 19
kanaler i System B - Jylland får dog først System B i drift
omkring årets udgang. Kommunikation mellem to biler belaster to
samtalekanaler og koster dobbelt takst, dvs. 2 x 90 øre pr.
påbegyndt minut.
Stornophone 700 i biltelefonudgave markedsføres et par år
som "Stornophone 99" opkaldt efter det store kanalantal.
|
Medio 1974 |
Ifølge "Bogen om Post og Tele" (Politikens Forlag 1974) er der
nu i alt 4.168 offentlig bilradio-abonnenter i Danmark. De
fordeler sig således:
Offentlige virksomheder 308. Private brugere i Storkøbenhavn
1.160. Private brugere i provinsen 2.700.
|
1975 ? |
Forår 1975 leveres Stornophone
700 i tre udgaver: som Manuel og Automatic
(begge fjernbetjent med sender-/modtagerdelen i bilens
bagagerum) og i en Kompakt-udgave, hvor hele
anlægget monteres under instrumentpanelet.
System D sættes i drift som et
fællesnordisk system i Danmark, i store dele af Sverige og i
Oslo-området.
I en periode i 1970'erne eksisterer der også et System C,
men det er kun beregnet for Storkøbenhavn.
|
1978 |
NMT-systemet (Nordisk Mobil
Telefon, i VHF-båndet) testes for første gang i Stockholm.
|
1981 |
Ny 'fuldautomatisk' offentlig
biltelefon Stornomatic 900 (til NMT) færdigudvikles med baggrund
i Stornophone 900's mikroprocessor-styrede
teknologi
som anvendes i lukkede radionet. Ligesom
Stornophone 700 udkommer Stornomatic 900 i tre versioner.
Læs her
Post- og Telegrafvæsenets beskrivelse fra september 1981 af
NMT-systemet.
|
Januar 1982 |
NMT 450 systemet sættes i gang i Danmark, Norge, Sverige og
Finland. Island kommer med i juli 86. Det er angiveligt verdens
første fuldautomatiske (analoge) mobiltelefonsystem.
Lasse Kjærbro fortæller:
'Signaleringen, dvs. opkald og kanaltildeling osv., er digital, men
talen er analog på NMT og kan aflyttes med ret simpelt
modtage-udstyr.'
Systemet opkaldes efter sende-frekvensen 450 MHz (UHF) og
benytter sig af 180 kanaler. Nu kan man med et dansk
mobiltelefon-nummer ringe til og fra bilen - og bilerne imellem -
i hele Norden. Stornomatic 900 koster 16.995 kr. + moms og
installation.
Bilag:
Kort over
NMT's dækningsområde
NMT-systemet bliver en stor succes, og i 1984-85 nedlægger
man det manuelt betjente System D.
|
1983-84 |
I slutningen af 1983 udsendes Stornomatic 900 desuden i en transportabel version
under navnet Stornomatic 900U; U for universal, fordi den også kan
benyttes installeret i en bil el.lign.
Og medio 1984 leveres den femte udgave Stornomatic 900, nu under
navnet Stornomatic 900E, hvor alle betjeningsfunktioner er anbragt på oversiden
af telefonrøret.
|
1985 |
Post- & Telegrafvæsenet giver
omsider tilladelse til bærbar (dvs. transportabel) brug af
biltelefoner. De behøver nu ikke længere være mere eller mindre
fast installeret i køretøjer og lign. De vejer 6-8 kg afhængig
af batteritype.
Medio 1985 introduceres biltelefonen Stornomatic 6000 NMT,
som senere ændrer navn til Storno 6000 NMT. Den fås
selvsagt i flere forskellige transportable versioner, som alle
stadig omtales som biltelefon - ikke som mobiltelefon ...
|
Maj 1986 |
Stornomatic
6000 NMT koster ca. 21.000 kr. installeret + moms. I den
transportable udgave, som det nu er tilladt at bruge efter
forudindhentet tilladelse fra P&T, er prisen 23.280 kr. med
tilbehør; den vejer ca. 7 kg med batteri.
23.280 kr. var mange penge, ikke mindst når man påtænker at i
2011-priser svarer beløbt til 42.315 kr.! Klik
her og se Danmarks Statistiks prisberegner.
|
Januar 1987 |
NMT 900 (i 900 MHz-båndet)
systemet sættes i drift i Danmark, Norge, Sverige og Finland 2.
januar 1987, efter det har været afprøvet knap to måneder. Det
sker et helt år før planlagt, og der er 400 kanaler til
rådighed. Man forventer dog først 100% dækning af Danmark i
løbet af et par år.
De bærbare mobiltelefoner omtales officielt
som "håndportable mobilstationer" eller "-anlæg", til
forskel fra hhv. mobile anlæg og transportable anlæg.
Mobiltelefonen i Danmark, som vi kender den i dag, blev født
2.1.1987 fordi (som der stod i fag-bladet Teleteknik nr. 4/1987)
de håndportable apparater er tilladt fra systemstart.
Det havde de ikke været tidligere uden individuel tilladelse
fra P&T!
1987 nedlægges Post- og Telegrafvæsenet og dets
telefonimæssige opgaver overgår til Statens Teletjeneste (fra
1990 Telecom A/S). Senere navneændringer, omstruktureringer,
fusioner osv. ufortalt.
|
Februar 1988 |
Storno vinder en 40 mio. kroner
stor kontrakt med de nordiske P&T'er om levering af et
prøvesystem som skal teste de 5000 siders specifikationer til
det fremtidige digitale GSM-system.
|
April
1988 |
Storno 940 præsenteres som både
mobil og bærbar (mo)biltelefon. Med batteri vejer den ca. 3 kg.
Introduktionsprisen er 11.990 kr. + moms og + evt. installation.
|
April 1989 |
Motorola præsenterer førsteudgaven
af den
revolutionerende
Micro TAC - den første rigtigt bærbare
mobiltelefon - og den markedsføres som en 'lommetelefon'. Samtidig
eller lidt senere samme år kommer Storno med sin Storno Personal
der er identisk med Micro TAC'en, og som omtales som "verdens
mindste NMT-mobiltelefon". Der er altså to mobiltelefoner som er
verdens mindste!
Disse to (ens) modeller vejer fra 310 til 350 gram afhængig af om
man bruger et 400 mAh eller et 700 mAh batteri.
Det er et klassisk salgstrick at have flere ens varer til
salg under hver sit navn, så man kan 'konkurrere' med sig selv
og dermed sætte sig på en større markedsandel.
|
Juni 1989 ... > |
Storno og en del andre producenter
sænker priserne til under 10.000 kr. for en mobiltelefon. De sættes åbenbart op igen,
for en prisliste fra sommeren 1991 viser, at Motorolas Micro TAC da
koster 16.990 kr. + moms!
I en annonce i Politiken 4.4.1990 koster en Storno 940 kr. 8.990 +
moms. Storno Personal ('verdens mindste og letteste') koster -
hold fast! - kr. 24.900, hvilket i 2011-priser svarede
til ikke mindre end 38.712 kroner ... plus moms!
En senere annonce 4.12.1990 fortæller, at "du kan få
en Storno mobiltelefon fra kr. 9.490 excl. installation og
moms". Priserne på mobiltelefoner hopper op og ned som yoyoer.
Ni år efter koster en Motorola-telefon 90% mindre end i
1989, til gengæld kan den meget mere!
|
November 1990 |
Mobiltelefonen Storno Portable lanceres med sine kun 545 gram
som "den kraftfulde letvægter". Motorola sælger samtidig den
helt samme model og type under navnet DynaTAC!
Der vedtages en lov som giver
mulighed for at oprette et til P&T konkurrerende digitalt
mobiltelefonsystem, GSM, Global System for Mobile
communication. Herefter er det ikke længere P&T, man skal have
tilladelse fra og abonnement hos, men et af de private
foretagender som oprettes året efter.
Se i Wikipedia GSM's historie:
http://da.wikipedia.org/wiki/GSM
|
1991 |
Maj 1991 lanceres den bærbare SIM-kortbaserede GMS-telefon Storno 980.
Den er en videreudvikling af Storno 940, og ifølge en salgsannonce er
den udstyret med et videobatteri(!). I maj 1991 er prisen kr.
9.990,- plus mons. -
Motorolas tilsvarende model hedder International 1000.
Der er nu 170.000 NMT-abonnenter i
Danmark.
September 1991 får bl.a. Sonofon (Dansk Mobil Telefon I/S) og Tele
Danmark tilladelse til at sælge GSM-tjenesten i Danmark,
og i forbindelse med liberaliseringen skabes SIM-kortet.
|
1992 |
I starten af 1992 går det paneuropæiske GSM-system så i gang.
Kjærbro
fortæller: 'Samtalerne på GSM er krypteret i digital form og kan
ikke aflyttes på simpel vis.'
Motorolas GSM-mobiltelefon (Micro TAC Classic) får som den første Telestyrelsens
godkendelse. Motorola forhandler SIM-kort fra begge de danske
GSM-operatører, nemlig Teledanmark Mobil og Dansk Mobil
Telefon/Sonofon. Oprettelse: 700 kr., abonnement: 240,
minuttakst: 2,80 kr.
|
|
|
1998 |
1. juli træder en tilføjelse til
Færdselsloven i kraft. Folketinget har vedtaget at det nu er
forbudt at tale i mobiltelefon mens man kører bil,
medmindre det sker med en såkaldt håndfri installation:
§ 55 a
Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af
håndholdte mobiltelefoner.
'Køretøjer' er i denne sammenhæng også cykler og
knallerter(!)
25.8.1998 betalte jeg 995 kr. for en Motorola Micro TAC 8900 GSM Dual Band hos Mobilix i København.
|
|
|
November
2007 |
November 2007 er der langt flere mobiltelefoner i Danmark end
der er indbyggere, fortæller en statistik fra IT- og
Telestyrelsen på en af DR's websider. Klik
her!
Ni år efter tilføjelsen til
færdselsloven er det stadig et
mikroskopisk fåtal af bilisterne som efterlever dette
livsvigtige påbud. Både amerikanske og
danske trafikeksperter understreger hvor farligt det er at tale
i mobiltelefon mens man kører bil - uanset om apparatet er
håndholdt eller håndfrit!
Advarslerne gentages adskillige
gange i medierne i løbet af som-meren 2004, bl.a. af Rådet for
Større Færdselssikkerhed.
Nye internationale
advarsler finder man i Jyllands-Posten den 13. juli 2005.
Klik
her!
"Hver tolvte myldretidsbilist taler i håndholdt
mobiltelefon!" (28.11.2006) -
Klik
her!
Sådan er
færdselsloven mht. håndholdte mobiltelefoner
i - og på - køretøjer inklusive cykler og
knallerter.
Klik her
og se Justitsministeriets brev af 27.6.2007 til webmaster!
[Se længere nede ad siden her
under 1.1.2012]
|
Efterår 2008 |
Så sent som i slutningen af oktober 2008 fortæller pressen om en ny
avanceret kameramobiltelefon ZN5, som er 100 procent udviklet i Motorolas
afdeling i Aalborg.
Ikke desto mindre: På grund af den langvarige katastrofale ned-gang
i markedsandelen af mobilsalg ser Motorola sig nødsaget til at nedlægge sin
afdeling netop i Aalborg, og man fyrer dermed 260 medarbejdere.
Kort efter trækker Motorola sig helt fra mobiltelefonmarkedet ikke
blot i Danmark, men mere eller mindre i hele Europa.Læs eventuelt mere selv, fx i IT-ugeavisen Computerworld -
her
|
Efter 2011 |
En glad nyhed er at Motorola tilsyneladende er på vej tilbage til det danske mobiltelefonmarked -
nu med en gedigen smartphone:
Motorola Razr (also known as
Droid Razr by Motorola) lanceres i Danmark og nærmer sig en reel udfordring til de mest populære og
velrennomerede smartphones, nemlig Apples iPhone 4S og Samsung
Galaxy S II.
|
1. januar 2012 |
1. januar 2012 træder forhøjede bødetakster i kraft for
cyklister som ikke overholder færdselsloven - for eksempel:
Brug af håndholdt mobiltelefon under kørslen = 1.000 kr.!
Dette forekommer webmaster at være en voldsom 'stigning' -
omend rimelig og relevant - al den stund ordensmagten tidligere
åbenlyst så igennem fingre med denne form for cyklisters lovovertrædelse.
|
Mellemspil 2006:
Denne omtale af Storno (og Motorola) i
ugeavisen Computerworld
er fra 21.4.2006; den er gengivet med
tilladelse:
Stornos (og P&T's) første offentlige biltelefon fra 1950, her
med betjeningsudstyret monteret i en gedigen firma-Ford. >>> |
<<<
Samme
foto - lidt tættere på.
Og samme
foto - endnu tættere på. Klik her!
Læg mærke til mikrotelefonen (telefonrøret) som sidder med ryggen
nedad til venstre for betjeningsboksen under
instrumentbrættet.
Bræt? Hedder det ikke 'panel' i så smukt et køretøj? |
|
|
|
Er også du
træt af højtsnakkende mobilfreaks i alle aldre i tog, busser
og biografer?
Så er denne løsning måske noget for dig -
Klik her! |
...
og den
subjektive del af historien
Selvom
man har været glad for sine Storno- og Motorola-mobiltelefoner,
kan man godt have et kritisk
forhold til
mobiltelefoner i almindelighed
Mobilos,
Debillos, Narcissos ... Senilos?
Først
midt i 1980'erne opgiver Post- og
Telegrafvæsenet forbuddet mod at bruge biltelefoner mobilt,
dvs. som bærbare apparater. Femten år senere har snart sagt
hver eneste dansker mellem 5 og 95 mindst to mobiltelefoner!
Som bruges uafladeligt
i skolegården, på restauranter og sportspladser, på
gader og stræder, ved møder og på kurser. Gående
mennesker med hovedtelefon og knaphulsmikrofon - eller med
et overdimensioneret høreapparat af mærket Blåtand - ligner
min barndoms galninge som snakkede koncentreret ud i luften
med sig selv hen ad gaden. Cyklister med en unge bagpå
fræser hen ad fortovet eller den gale cykelsti med tommelen
på tasterne og næsen nede i displayet på deres
uundværlighed.
De mennesker som hele deres
liv befærder sig i eget køretøj og aldrig bruger offentlige
transportmidler, de kan umuligt sætte sig ind i hvilke gener
vi få mobilskeptikere dagligt bliver udsat for af
medpassagerers hæmnings- og hensynsløse høje snakke om
ingenting. Mobiltelefonen bruges overalt hvor
mennesker færdes og befinder sig. Ved private og
offentlige fester - overalt -
selv i skovens dybe førhen stille ro - overalt. At
sms'se i biografen under filmen ses oftere og oftere. Ingen
steder kan de resterende modstandere vide sig sikre for vor
tids svøbe! Flere og flere børn mobbes i skolegården og
udenfor med anonyme trusler og sjofelheder, hver gang de
åbner klappen på dyret. Ved en nytårsfest kl. 0:06,
det er selvfølgelig okay. Hvis man lige vil ønske Børge og
Yrsa godt nytår. Men juleaften midt i under stegen eller på
vej rundt om træet? Vorherre til hest!
Siden
1998 har det været
forbudt
føreren af et køretøj at tale i håndholdt telefon under
kørslen; undersøgelser viser at allerhøjst 10% af
bilisterne efterlever denne lovparagraf
som selvsagt er indført for at højne sikkerhed i trafikken -
og ikke for at genere folk med ekstreme kontaktbehov.
11. oktober 2006
Værktøj eller legetøj? Ja!
I begyndelsen af
det 21. århundrede tager tingene yderligere fart. Nu er det
også faste og levende billeder og ikke mindst tekster i et
besynderligt sprog man sender til hinanden via telefonens
kamera, tastatur og display. Konkurrencen imellem både
producenterne indbyrdes og detailhandlerne er benhård. Når
leverandørerne kører kampagner kan en lommetelefon fås for
helt ned til 1 krone plus abonnement eller 'taletidskort'.
Normalt ligger priserne i dag på mellem 1.000 og 5.000 kr.
afhængigt af faciliteter og finesser.
Det er
indiskutabelt at mobiltelefonen er et uhyre praktisk
og ofte livsnødvendigt redskab. Men den er i høj
grad også et skoleeksempel på en forbrugsvare som har dækket
et behov vi for få år siden ikke vidste vi havde. Og så er
det et selvironisk salgstrick at en af abonnement-udbyderne
kalder sin 'mobilos'-ordning for Debillos; for det ér vel
ikke selverkendelse? Det bliver mere og mere
almindeligt at koble mobiltelefoner sammen med
internettet og bærbare computere. Fint nok. Og fabrikanter
og forhandlere lokker med farvedisplay og åbenlyse fordele
som GSM, MMS, GPRS, WAP, NMS, MP3, HSCSD, G2 og G3, WCDMA,
GPS
osv. osv. Find selv ud af hvad de utallige
forkortelser
betyder - og om det moderne SMS-sprog kan oversættes til
dansk. Tonsvis af forskellige ringetoner og -lyde kan
downloades fra internettet direkte til ens kæreste legetøj,
således at ingen medpassagerer i bussen risikerer at falde i
søvn; de bliver vækket uafbrudt.
2011: Jeg tør slet ikke bevæge mig ud i et synspunkt om vore
dages smartphones og de såkaldte apps - dertil er
udviklingen for hurtig og jeg for langsom. Læs om disse
super hastigt omsiggribende velsignelser på Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Smartphone
Fravær af nærvær
Tændte
mobiltelefoner i det offentlige rum såvel som i privat
sammenhæng gør at man som bruger
(voksne såvel som børn) kun er fysisk til stede hvor man befinder sig. Uden
situationsfornemmelse lader man hæmningsløst og højlydt sine
omgivelser overhøre de mest intime detaljer i éns liv -
såvel som fuldstændig tanketom og ligegyldig pjatsnak. Mentalt er man et helt andet sted. Man
fravælger mere eller mindre bevidst
at være til stede i den gruppe
mennesker man er fysisk sammen med her og nu - fordi man lige skal se på
den lille farvestrålende
skærm hvem der fik
legetøjet til at hyle eller vibrere.
Uanset om man er til familiefest, i biografen, i kirke eller
kører på landevejen med én hånd på rattet.
Læg selv mærke til det næste gang du
deltager i en sammenkomst for bare en 6-8 mennesker.
Hvormange gange bliver der ringet op - hvor mange modtager
et eller flere opkald fra personer som er ligeglade med om
de forstyrrer selskabet - og hvor mange af jer snakker i
hver sin mobiltelefon samtidig? Fagre nye forvirrede
og farlige verden!
Hidtil
seneste test af nyere mobiltelefoner kan du finde
hos Forbrugerrådet på
www.taenk.dk.
Artikel i Amager
Avisen januar 2005
Artikel i Jyllands-Posten juli 2005
Relevant 'reklame' opsat i
busserne i Århus og omegn, januar 2009
En anden særdeles og stadig aktuel busreklame
- set i Århus i sept. 2007
Absurd teater i Århus
Scenen er sat: Vi befinder os i en boghandel på
Sønder Allé en forårsdag i 2005. Jeg står i en
kø ved kassen. En dame kommer ind og stiller sig
bagerst i køen, tre pladser bag mig. Ti sekunder
senere lyder en temmelig skarp bippelibip-lyd.
Damen graver i sin taske, fisker en mobiltelefon
frem - og siger højt disse gribende ord: "Musikhuset
Aarhus. Det' Bitten! ... Halllo? Hallo?"
Hun
flintrer ud på fortovet i håb om en bedre
forbindelse derfra, men nej. Damen går ind igen,
idet hun pakker sit arbejdsredskab ned, og
stiller sig atter i køen. Ny bippelibip-lyd.
Åbne tasken igen, hurtigt op med telefonen:
"Musikhuset Aarhus. Det' Bitten! ... Hallo?
Jamen hej!
... Nej, jeg står i en forretning. Øh, jeg går
lige udenfor ..." Tilsyneladende kun
ekspedienten (en ældre fyr - på min alder, hehe)
og jeg synes forestillingen er absurd. Alle
andre kunder virker ligeglade. Og jeg ser nu for
mig seancens hovedperson i andre situationer
andre steder: på vej ud over indlandsisen - i en
kano på Amazonas - foran Taj Mahal - og 5000 m
oppe ad en lodret bjergside i Tyrkiet.
Bippelibip.
"Musikhuset Aarhus. Det' Bitten!"
Jeg har ændret damens navn, men historien er
desværre sand.
|
I
første nummer (sept. 2006) af sit reklameblad
"vibrate" fortæller TDC bl.a. en historie
om
hvor nøgne og ensomme mennesker risikerer at
føle sig, hvis de i nogle
dage ikke er iført en
mobiltelefon. Uhadada for en gyser!
En sand sms-nørd!
Mens jeg stod ved det store
gadekryds i Århus: Vester Allé /
Thorvaldsensgade / Åboulevarden
og fotograferede
sidstnævntes ombygning en septemberdag i 2005,
cyklede denne
unge mand forbi med sit barn.
Billedet taler vist for sig selv.
Klik på
og se hvad Søndagsavisen skriver 30.3.2008 om vores
telefonmanerer.
(Gengivet med tilladelse fra journalisten)
Kig op, når du går eller
cykler med tommelen på tasterne!
Måske får du øje på et
menneske som smiler til dig - hvis du når at se det,
før du bliver kørt ned ...
Nu hedder det ikke
længere blot "tag telefonen med i bilen". Vil man være
rigtig hip og cool, så kan man i vore dage også tage sit
kæreste legetøj med på motorcyklen, scooteren eller
knallerten, og med håndfri betjening via styrthjelmen
bruge den under kørslen! Ikke ligefrem en opfordring til udvidet
trafiksikkerhed. Fy, ALDI!
(Ugens tilbud 4.6.2008)
Link til to artikler i MetroXpress 9.10.2008:
Klik på hhv.
A og
B
|
Klik på dette link:
http://www.pcworld.dk/blogs/Notesbloggen/1454?a=rss&i=0
og tro næppe dine egne
øjne!
|
Det
var meget sjældent, at Storno i det offentlige rum reklamerede
for sine produkter i sin tid. Det mente
man ikke var nødvendigt, thi radioanlæggene skulle kunne
"sælge sig selv på kvaliteten".
I 1980'erne var firmaets eneste synlige
markering i København et lysskilt på Industriens Hus; i
dagtimerne hvidt, om natten blåt. Det skimtes midt i
billedet her.
Denne tradition
for anonymitet har Motorola som oftest
efterlevet i Danmark. I de senere år
dog ikke på firmaets websted
og i småbrochurer.
Når man ser disse annoncer fra motorola.dk fra
2004-06, så må man sige
at deres undertoner
virkelig
lever op til tidens trend! Den får
nemlig ikke for lidt
med de
erotiske
associationer;
her er sexbudskabet åbenlyst for enhver:
Annonce
1
Annonce 2
Annonce 3
Annonce 4
Annonce 5
På
dette websted kan du se hele samlingen af
Motorola-mobiltelefoner!
Den berømte Micro TAC lommetelefon (som
fandtes i både en Storno- og en Motorola-version jævnfør siden
med
datablade)
er her fotograferet med åben klap og antennen trukket ud.
Modellen blev kendt verden over for sin medvirken i mange
amerikanske film i 1990'erne. |
Slæbbar NMT-mobiltelefon fra
slutningen
af 1980'erne |
Udstillingsmontre med
mobiltelefoner på Post & Tele Museum
i København; maj 2003.
Et
eksempel på en ansøgning til P&T om tilladelse til installering af
en offentlig biltelefon |
En - set
med nutidige øjne - lidt spøjs notits i personalebladet Storno-Posten
marts 1966:
|
|
Børn og
mobiltelefoner
Denne anbefalelsesværdige pjece kan fås på
biblioteker mv. Der står mange gode råd i den - også selvom
kolofonen er faldet ud.
Det er uklart hvem der har udgivet den og hvornår; men jeg fandt
den i sommeren 2007. |
Mobiltelefonen i Danmark fylder 25 år
2. januar 2012!
Ikke
25-års jubilæum i 2007! Først om fem år ...
Post &
Tele Museum Danmark med flere hævder hårdnakket at
det er i 2007 at den danske mobiltelefon fylder 25 år.
Man henviser til at det var i 1982 at NMT 450 Systemet
blev sat i drift.
Joh, men, men! Det var, som nævnt oppe i
kronologien, først da NMT 900 Systemet
etableredes 2. januar 1987, at det blev tilladt at benytte
"håndportable mobilanlæg". Altså mobiltelefoner i
skuldertaske- og senere lommeformat, og af en vægt på
o. 1-3 kg. Ergo: 1987 + 25 år = 2012.
Ganske vist havde det længe været lovligt - efter godkendt
ansøgning til P&T og mod betaling af
afgifter til samme - at bruge mobile radioanlæg, dvs. biltelefoner fast
installeret i fx biler, busser, tog og færger såvel som
flytbare transportable biltelefoner. Men de
transportable (læs: 'slæbbare') apparater, som typisk vejede
6-8 kg afhængig af batteritype, havde altid kun været
accepteret af P&T, hvis anvendelsen foregik på steder
hvor der ikke var mulighed for at tale i almindelig
telefon eller mønttelefon.
I 1983 var oprettelsesafgiften til P&T 300
kroner for benyttelse af en biltelefon uanset om den var
transportabel eller fast installeret i et
køretøj. Dertil kom kvartalsafgiften 175 kr. som vel
nærmest svarede til vore dages
mobiloperatør-abonnement. Endvidere skulle
man betale 2,50 kr. pr. minut for selve samtalerne. Når
to biler talte sammen, skulle begge betale
samtaleafgift.
Med andre ord: Mobiltelefonen i vore dages betydning
fylder her i landet først 25 år den 2. januar 2012!
________________________
(Kilder: Storno-personaleblade og fagbladet Teleteknik
nr. 4/1987 m.fl.)
[JG/2007; opdateret 2011]
|
En lidt spøjs annonce
fra Ekstra Bladet den 4. december 1990. En af Stornos relativt
sjældne salgsannoncer. Den omtaler 'et helt nyt træk',
men på det tidspunkt har Storno Portable været på
markedet i flere år!
Heller ikke dengang
kunne webmaster holde sin kæft! Klik på
og se mine kommentarer
til annoncens skakspil - og hvordan teksten burde have
været formuleret ...
Og et klik
på
giver 5
eksempler på salgsbreve som undertegnede lavede omkr.
1975.
|
|
Kig
op fra mobilen! Måske får du øje på et menneske som smiler til dig ...
'Tag telefonen med i bilen!'
Tilbage til toppen af denne side
Genvej til første
Storno-side
|